Mina besökare
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag:
Online nu:

Priser för olika kunder

Enligt jämställdhetslagen är förbjudet att ta olika pris för dam - och herrklippning. En korthårig dam ska inte behöva betala mer än en man, bara för att hon är kvinna. En man ska inte behöva betala mindre för att han är man. Hur man än vänder och vrider på det menar Jäm-lagen att nån kan disskrimineras vid olika priser. Därför ska det vara samma...

Ja men hur ska man då lösa det?

Ett pris för 30min klippning och ett för 60min klippning?
Hur ska jag då kunna berätta pris för kunden när jag inte vet hur lång tid det tar att klippa han/henne?

Om kunden bokar en 30min klippning och jag inte är klar vid 30min, hur gör vi då?
"Du får betala lite extra idag", eller "nu måste jag sluta klippa dig för tiden har gått, tyvärr jag hann inte"

Ni hör ju själva hur dumt det blir! Det fungerar inte i praktiken, så varför ska det inte gå att skilja dam och herr?
Är vi så känsliga och lättdiskriminerande i Sverige att vi orkar störas av detta?
Eller är det så, att vi borde kämpa för sånt här, att kvinnan med kort ruffsig frisyr minsann inte ska betala mer än mannen som också har samma korta frisyr? 

HUR ska man kunna skilja det åt på bästa sätt?  En man idag kan ha precis lika tidkrävande frisyr som en kvinna, samtidigt som en kvinna kan ha lika lättklippt frisyr som en man?

Och man kan ju inte ha olika pris per individ?
"Du är så tunnhårig så det blir billigt"
"Du har så tjockt hår så detta blir o kosta lite extra idag"


Många tycker också att det ska vara kraftigt reducerat pris för barn, så även jag, det vore väl det bästa om man har många? Men vart ska man sätta åldersgränsen då?
Ett barn på 5 år kan ha jättemycket och tjockt hår, samt svårt att sitta still- Det tar lång tid att klippa! Nästa barnklippning kanske tar 20 min för det är tunt och lite att klippa, självklart ska det vara billigare! Men hur mycket reducerat pris ska det vara för att det är barn, när det ev. kan tar lika lång tid? Och när slutar man vara barn?


Det blev ett långt inlägg och jag vet inte om ni orkat läsa men som ni förstår är det inte lätt att sätta priser! Alltid är det någon som tycker det är för dyrt eller fel på ngt sätt.

Jag hoppas ni har förstått mig rätt, för jag måste fundera igenom så mycket och jag vill gärna höra era åsikter!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller helt och hållet med dej!



Det var jäkligt mycket åsikter om att det ska vara billigare för den å den å dyrare för den å den, men hur i hela fridens namn ska du då kunna sätta priser ?! =)



Oavsett åsikt får man ju tänka logiskt, du kommer aldrig kunna göra alla nöjda och du kan knappast ha tusen olika prissättningar beroende på längd/tjockhet etc etc och det tror jag väl ändå att de allra flesta fattar



Jag själv toppar bara mitt långa hår och kan känna att va fasiken ska jag betala samma som nån som ska klippa värsta frisyren, men jag BEGRIPER ju ändå att det tar ungefär lika lång tid, för det är en del jobb med att "bara" toppa sig oxå.



En klippning kostar vad en klippning kostar, oavsett hår.. det gäller väl bara att hitta ett bra pris som nöjer de allra flesta, inkl dig såklart ! lr hur jag ska säga ;)



2011-02-14 @ 23:04:14
Postat av: Hanna o flickorna

tycker du ska köra på samma pris till män o kvinnor, o om du ska ta billigare för barn så sätt en tydlig åldersgräns..typ 7 år, brukar väl vara ganska standard eller nå sånt. Det viktigaste är ju att du göre o sätter ett pris som känns bra för dig o du kan stå för. Gör du de så får väl folk bara slänga sig i väggen om dom inte gillar de ;)tror de kommer bli skitbra!

2011-02-15 @ 07:59:12
URL: http://hannaagerberg.blogg.se/
Postat av: lovisa

jättefin header!

2011-02-15 @ 08:30:47
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Lixy

Bra blogg :)

2011-02-15 @ 09:13:23
URL: http://lixy.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag tycker att 45-50 minuter känns som en bra tid, tar det kortare tid kan du ju ändå visa lite olika sätt att göra i ordning håret på. Mellan 350-450 kr tycker jag är ett bra pris och på barn har jag lite svårt att sätta pris men kanske 250-300 kr. Tycker nog också att 7 år är en bra ålder att "sluta vara barn" =) Är du sugen på att börja jobba? =)

2011-02-15 @ 09:26:57
URL: http://nilssoncarolina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Eller så tar du 45 minuter på alla kunder till en början. Sen ser du vilka du behöver mer/mindre tid på.. Ja, det funkar ju inte så att man kan ta extra betalt för att en klippning tar längre tid..Och man bruakr ju inte heller sänka för att det blev 10 minuter kvar..

Och om en kund går snabbare att klippa så fixa till den lite extra då, då får du ihop 45 minuter ändå och kunden känner sig extra ompysslad =)



Du har lite att fundera på :P



Du har lite att fundera på :)

2011-02-15 @ 09:30:08
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Anonym

350 kr klippning för alla vuxna, då har du ju lagt dig på ett medelpris mellan de kunder som tar kort tid och de som tar längre tid....

200 för barn t.o.m. 7 år, 300 för barn mellan 8-12 år, dom kräver ju inte samma styling.



Lycka till

2011-02-15 @ 09:45:15
Postat av: ?

barn är väl åldern från 1-12, kan jag tycka... "tonåring" blir man väl vid 13 års åldern?



jadu, klurigt detta....

2011-02-15 @ 09:59:33
Postat av: J

Ska du öppna eget? :)

2011-02-15 @ 16:54:12
Postat av: Anonym

Intressant det där! Men jag minns när jag var liten och man sår fram emot att gå till frisören, då var priset för barnen hur lång man var, eftersom det inte skiljer jätte många decimeter på barn. Men på man som kvinna ska det var detsamma..

2011-02-16 @ 11:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
oncontextmenu="return false"